Skip to content

معرفی کتاب شازده کوچولو

معرفی کتاب شازده کوچولو

فرانسه کشوری است که در اروپای غربی قرار گرفته و به عنوان یکی از کشور های معروف فرهنگ ساز دنیا شناخته می شود. این کشور نویسندگان بسیاری را به جهانیان معرفی کرده. آنتوان دوسنت اگزوپری در شهر لیون فرانسه دیده به جهان گشود. او خلبان و نویسنده آثاری خلاق بود. از جمله کتاب های معروف او می توان به هوانورد، پیک جنوب، پرواز شبانه و … اشاره نمود. اما شاید مهم ترین اثر آن کتابی دیگر باشد. در این مقاله به معرفی کتاب شازده کوچولو، معروف ترین اثر آنتوان دوسنت اگزوپری می پردازیم.

بررسی اثر

کتاب بسیار جذاب شازده کوچولو علاوه بر روان بودن و جذابیت ویژه، به قدری فلسفی است که می توان آن را فرهنگ ساز نامید. این کتاب که توانست با خصوصیات ویژه خود کتاب قرن فرانسه شناخته شود، ماجراهای جذابی را در ارتباط با رابطه یک خلبان و موجودی عجیب به روایت می کشد. در حقیقت می توان گفت این کتاب کم حجم بیش از آن که کتابی معمولی باشد، درون خود پیچیدگی های فلسفی عمیقی به همراه دارد.

کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو

پس از شروع این کتاب، ممکن است خواننده خود را در داستانی با فضای کودکانه متصور شود، اما واقعیت چیز دیگری است. همزاد پنداری با شخصیت های داستان در میان تمام افراد به قدری قوی است که می توان در عمق کتاب وارد شد. مطالعه این کتاب خواننده را به دنیای عمیق کودکی و عشق و علاقه ی خالصانه وارد می کند. شاید یکی از مهم ترین اهداف کتاب شازده کوچولو خارج کردن خواننده از دنیای عادت ها باشد!

تاریخچه چاپ اثر

کتاب شازده کوچولو که به صورتی شعر گونه و با ادبیاتی جذاب نوشته شده است، برای اولین بار در سال هزار و نهصد و چهل و سه میلادی در شهر نیویورک به چاپ رسید. اما شهرت این اثر به حدی زیاد است که تا کنون به بیش از سیصد زبان و گویش دنیا ترجمه شده است. درباره جذابیت و معروفیت این اثر همین بس که هر سال بیش از دو میلیون نسخه از آن در کل دنیا به فروش می رسد. رکورد جالبی از کتاب شازده کوچولو به ثبت رسیده.

این کتاب با فروش کلی بیش از دویست و پنجاه میلیون نسخه توانسه به عنوان پر فروش ترین، خوانده شده ترین و ترجمه شده ترین اثر شناخته شود. این اثر زیبا در ایران توسط مترجمان بسیاری ترجمه شده است. از جمله می توان به ترجمه سلیس و روان احمد شاملو اشاره نمود.‌ نیویورک تایمز درباره این اثر گفته: داستانی دوست داشتنی که فلسفه ای شاعرانه در بر دارد!

بخشی از اثر

در ابتدای کتاب شازده کوچولو با این متن مواجه می شویم:

وقتی شش ساله بودم روزی در کتابی راجع به جنگل طبیعی که “سرگذشت های واقعی” نام داشت، تصویر زیبایی دیدم. تصویر، مار بوآ را نشان می داد که حیوان درنده ای را می بلعید.

درآن کتاب گفته بودند که مارهای بوآ شکار خود را بی آنکه بجوند درسته قورت می دهند بعد دیگر نمی توانند تکان بخورند و در شش ماهی که به هضم آن مشغولنند می خوابند.

من آن وقت درباره ماجراهای جنگل بسیار فکر کردم و به نوبه خود توانستم با مداد رنگی تصویر شماره ۱ را که نخستین کار نقاشی من بود بکشم.

بخشی از کتاب شازده کوچولو

بخشی از کتاب شازده کوچولو

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *