Skip to content

نبوغ چیست؟

نبوغ چیست؟

سوالی که سالیان سال است مطرح شده! نبوغ چیست؟! فیلسوفان زیادی مدت هاست که در سرچشمه نبوغ اندیشیده اند. متفکران اولیه یونانی اعتقادات خاصی درباره این مسئله داشتند و فنولوژیست ها سعی کردند نبوغ را در برجستگی های سر پیدا کنند! اما هیچ کدام از آن ها نتوانستند منبع این مفهوم را کشف کنند. البته تعاریف زیاد و دلایلی زیادی برای این امر بیان شده.

رویدادی راز آلود و جهانی

در پاسخ به نبوغ چیست؟ باید گفت که در ابتدای امر هوش غالبا معیاری برای پیش فرض نبوغ تلقی می شود، کیفیتی قابل اندازه گیری که باعث دستیابی به موفقیت های عظیم می گردد.‌ لوئیس ترمن روانشناس دانشگاه استنفورد که به پیشگامان ضریب هوشی کمک بسیاری کرده است، این اعتقاد را دارد که آزمایشات مرتبط با ضریب هوشی، نبوغ را آشکار خواهد کرد.‌ می توان گفت که تمامی پیشرفت های علمی مانند نظریه تکامل داروین، با انتخاب طبیعی، بدون خلاقیت غیر ممکن است! درست است که نمی توان نبوغ را اندازه گیری کرد اما خلاقیت و روند های آن را می توان تا حدودی توسط افراد خلاق توضیح داد.

مباحث مختلفی در این باره بررسی شده اند که نشان می دهد اتفاقات در هر لحظه و آنی رخ می دهند و پس از دوره ای تعمق در ذهن ظاهر می شود. اطلاعات به صورت آگاهانه وارد ذهن می شوند اما مسئله به صورت ناخودآگاه پردازش می شود. مطالعات مربوط به مغز نکاتی را درباره چگونگی وقوع لحظات آنی ارائه می دهند.

نشانه ها

پس از بررسی نبوغ ببنینیم نشانه های این داستان جذاب و راز آلود چیست؟! یکی از نشانه های نبوغ و خلاقیت، ایجاد ارتباط بین مفاهیم به ظاهر متفاوت است. ارتباط قوی تر بین مناطقی از مغز ممکن است به ایجاد جهش های شهودی کمک کند. مسئله پاسخ به نبوغ چیست؟! یک مطالعه مداوم است و هر زمانی به بررسی آن پرداخته شود، نشانه هایی برای آن یافت می شود. پیشرفت هایی هم در زمینه تحقیقات ژنتیکی بررسی صفات انساتی در سطح مولکولی ارائه شده است. اما حقیقت این است که پتانسیل ژنتیکی به تنهایی موفقیت واقعی را پیش بینی نمی کند.

نشانه های نبوغ

نشانه های نبوغ

جذابیت ماجرا آن جاست که به عقیده بسیاری از فعالان حوزه نبوغ، اگر تا به حال فردی وجود داشته باشد که مفهوم نبوغ را از هر جنبه ، از مسائل ژنتیکی یا شیمیایی گرفته تا تاثیرات ذهنی آن ، شخصیت گذاری کرده، لئوناردو داوینچی بوده است. وسعت توانایی های او در بینش هنری، تخصص در آناتومی انسانی و تلفیق عقل و هنر بی نظیر می باشد. گروهی حتی در این باره تحقیق کرده اند و عقده دارند نبوغ لئوناردو نه تنها از عقل، خلاقیت و محیط فرهنگی او ، بلکه از قدرت نمونه های ادراک او ناشی می شود. با این وجود تیم پروژه لئوناردو هنور نمی داند چطور می تواند نشانه های دیگر نبوغ وی را بررسی نماید.

تلاش برای رسیدن به نتیجه

تلاش برای آشکار کردن ریشه نبوغ و پاسخ به سوال نبوغ چیست؟! ممکن است هر گز به نقطه پایان نرسد. مانند جهان که اسرار آن هنوز برای ما پنهان است و کماکان ما را به چالش می کشد. در نهایت این که ممکن است این مسیر برای عده ای به طور کافی روشن باشن و بینش هایی که در طول مسیر درباره مغز و ژن ها گفته شد، مفهوم نبوغ را برای این افراد نمابان کرده باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *