Skip to content

چگونه ذهنیت رشد یا Growth Mindset داشته باشیم؟!

How to have a growth mentality ?!

تا به حال مفهوم موفقیت را بررسی کرده اید؟! موفقیت را چگونه تعریف می کنید؟! تاتیک های مختلفی برای موفقیت در زندگی وجود دارند. اما استراتژی ها به دیدگاه ما نسبت به موفقیت بستگی دارند. تعریف فردی هر شخص نسبت به موفقیت می تواند متفاوت باشد، اما بسیاری افراد ممکن است، آن را شادی، امنیت، سلامت و دوست داشتنی بودن تعریف کنند. در کل هیچ فرمول خاصی برای موفقیت وجود ندارد. زیرا آنچه که برای شما مفید است، ممکن است برای دیگری مفید نباشد. با این حال شرایطی وجود دارد که منجر به موفقیت های بزرگ‌ می شود. یکی از این شرایط داشتن ذهنیت رشد است!

روانشناس معروفی به نام کارول دوک در تحقیقی نشان داده است که دو طرز فکر اساسی وجود دارد که بر نحوه تفکر افراد در مورد خود و توانایی هایشان تاثیر می گذارد. این طرز فکر ها عبارتند از: ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد

ذهنیت ثابت در افراد

افرادی که ذهنیت ثابت دارند. معتقدند مواردی مانند هوش، ایستا و غیر قابل تغییر هستند. اشخاص با ذهنیت ثابت، معتقدند موفقیت نتیجه سخت کوشی نیست، بلکه صرفا نتیجه استعداد های ذاتی است. این افراد معتقدند چنین استعداد هایی با افراد متولد می شوند. بنابراین آن ها در برابر چالش ها راحت تسلیم می شوند. این افراد به راحتی دست از کار می کشند، زیرا معتقدند که فاقد مهارت های لازم برای برتر است.

ذهنیت ثابت افراد

اما در نقطه مقابل، کسانی که ذهنیت رشد دارند، احساس می کنند که می توانند با تلاش تغییر کنند، یاد بگیرند و موفق شوند. افرادی که معتقدند توانایی رشد دارند، احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت. وقتی شرایط سخت می شود، آن ها به دنبال راه هایی برای بهبود مهارت های خود هستند و به موفقیت خود ادامه می دهند. افراد با ذهنیت رشد معتقدند که کنترل زندگی خود را در دست دارند، در حالی که افراد دارای ذهنیت ثابت، معتقدند همه چیز از کنترل آن ها خارج است.

برای ایجاد ذهنیت رشد چه کار می توان کرد؟!

کافیست باور کنید که تلاش های شما مهم است. افرادی که ذهنیت رشد دارند بیش از این که فکر کنند توانایی هایشان ثابت است، معتقدند که تلاش و سخت کوشی می تواند منجر به رشد معنی دار شود

چگونه ذهنیت رشد داشته باشیم؟!

.

سعی کنید مانند این افراد مهارت های جدید بیاموزید. هنگامی که با چالش روبرو می شوید، به دنبال راه هایی برای توسعه دانش و مهارت های خود باشید. این مهارت ها را برای پیروزی های آتی استفاده کنید‌. شکست ها را به عنوان تحربه های یادگیری مشاهده کنید.

افرادی که ذهنیت رشد دارند، باور ندارند که شکست بازتابی از وجود آنهاست. بلکه آن را به عنوان یک منبع با ارزش تجربه ای می دانند. از این رو از شکست ها یاد می گیرند و پیشرفت می کنند. این افراد زمانی که می اندیشند راهی برای آن ها جواب نداده، چیز متفاوتی را امتحان می کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *